top of page

מה ההצדקה לניצול של כדור הארץ? מי נתן את האישור?

Updated: Sep 16

בשנות 1600 ומשהו חיו שני גאונים מפורסמים בהולנד. הולנד משכה אליה גאונים מיוחדים כי היתה אז כמו היום מדינה ליברלית וסבלנית מבחינה דתית ובטח היו להם קופי שופס כבר אז 🙂

הראשון היה רנה דקארט הפילוסוף הצרפתי שעבר לגור בהולנד 1628, בערך השנה שבה נולד ברוך שפינוזה בן למשפחה יהודית מומרת מאנוסי פורטוגל שברחו להולנד והמשיכו לקיים שם את מצוות היהדות. 

דקארט הפריד בין הרוח לחומר, בין השכל לגוף ובין אלוהים לטבע. הטבע הוא דומם מכני חסר נשמה. אלוהים הוא בשמים ומעבר לעולם שלנו. זה התאים בול לתפיסה הנוצרית המקובלת, והפך להיות התפיסה השלטת בעולם המערבי במשך מאות שנים מאז. השם ישמור.

שפינוזה מאוד התרשם מהמתודה המדעית ספקנית של דקארט, שהטיל ספק בהכל.

גם שפינוזה הטיל ספק בהכל.

הוא הטיל ספק גם בדקארט, ופיתח תפיסה אחרת לגמרי שנקראת בשם הנפלא פנתאיסטית. (שילוב של פן - הכל ותאיזם- אלוהים, כלומר הכל הוא אלוהים)

אלוהים הוא הכל. הוא הטבע. אין הפרדה. הדואליזם הזה של דקארט ששם באמצעותו במרכז את המחשבה והמוח האנושי וכל השאר הוא משני ולכן אפשר לנצל את האדמה לזהם את הטבע ולהרוג את בעלי החיים (כי הם סתם אוטומטיים חסרי נשמה).

שפינוזה טען בצורה נפלאה ומרגשת, שיש רק מהות אחת והיא אלוהים / הטבע, והמהות הזו מתגלה בצורות שונות שנראות כמו רוח וחומר אבל אלו לא שתי ישויות נפרדות אלא שני היבטים של ישות אחת.


כמובן שכולם שנאו את שפינוזה, כבר כשהוא היה בן 23 הוטל עליו חרם של יהדות הולנד, והוא עבר להתגורר לבדו בכפרים קטנים ונידחים, שם המשיך את הגותו הפילוסופית המדהימה שהשפיעה על המון פילוסופים אנשי רוח עד ימינו אנו. 


אני לא מת עליו. על דקארט. למקרה שלא שמתם לב. למה ? כי היום אנחנו נדרשים לתקן את הנזק שגרם דקארט ששלח את האנושות למסלול של 400 שנים של ניצול משאבי כדור הארץ מתוך אטימות ואדישות.

איך נתקן את זה?

וואללה שאלה טובה. לא יודע בדיוק. 


בואו נתחיל לחבר. ליצור חיבורים איפשה שיש הפרדות. רוח וחומר. רוחניות וטבע. קדושה וחול. 

בואו נתחיל להכיר את המקום שלנו, את הסביבה שלנו , את אלוהים או הרוח או הספיריט שנמצאת בכל מקום.  ולא רק שם למעלה בשמים רחוק ושותק.

אלוהים הוא כאן בכל מקום. בציפור שמצייצת , בעץ שהעלים שלו זזים ברוח. בשמש . בנחל. 


בתמונה: קדושה בטבע



20 views0 comments

Comments


bottom of page